Aktualności

Spotkanie z przedstawicielami placówek bankowych w ramach wolskiej kampanii informacyjnej Nie daj się nabrać „na wnuczka” „na policjanta”

Wczoraj w komendzie na Woli odbyło się spotkanie z kierownictwem placówek bankowych z terenu Woli i Bemowa. Gości powitał Komendant Rejonowy Policji Warszawa IV mł. insp. Sławomir Trojanowski. Spotkanie przeprowadził I Zastępca Komendanta Rejonowego Policji Warszawa IV podinsp. Mirosław Wasil, który przedstawił i omówił cele wolskiej kampanii informacyjnej.

W ramach wolskiej kampanii informacyjnej  Nie daj się nabrać „na wnuczka” „na policjanta” funkcjonariusze z Woli i Bemowa, spotykają się z osobami będącymi potencjalnymi ofiarami oszustów działających metodą „na policjanta”, między innymi są to spotkania w klubach seniora. Funkcjonariusze docierają również do zarządców administracji, wspólnot mieszkaniowych, gdzie wspólnie organizują spotkania z mieszkańcami, a także przekazują z tej okazji plakaty.

Wczoraj, na zaproszenie Komendanta Rejonowego Policji Warszawa IV mł. insp. Sławomira Trojanowskiego, do komendy na Woli przybyli zaproszeni goście, kierownictwo placówek bankowych z terenu dzielnic podległych komendzie przy ul. Żytniej 36. Po powitaniu gości oraz przedstawieniu celu spotkania, głos zabrał I Zastępca podinsp. Mirosław Wasil. Podinsp. Mirosław Wasil zaprezentował zagadnienia związane z oszustwami „na policjanta”, a następnie zostały omówione wspólne działania mające na celu zminimalizowanie tych zdarzeń. Pracownicy banku otrzymali przygotowane na te okazję specjalne ulotki. W spotkaniu uczestniczył również Komendant Komisariatu Policji Warszawa Bemowo.

Przypomnijmy!

Przestępcy są często zatrzymywani dzięki pomocy osób, które mają świadomość tego, że mogą zostać oszukane. Niestety wciąż jesteśmy informowani o kolejnych pokrzywdzonych. Kiedy starsza osoba odbiera telefon od rzekomego „policjanta” z prośbą o pomoc w zatrzymaniu oszustów, często przekazuje przestępcom oszczędności całego życia.

Oszuści dzwonią najpierw na numer stacjonarny i nawiązując rozmowę ze starszą osobą, często podszywają się pod któregoś z członków rodziny. Po chwili jednak przerywają połączenie. Bardzo szybko telefon ponownie dzwoni. Tym razem przestępca podaje się za policjanta, funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego Policji.

Oszust przekonuje starszą osobę, że rozpracowuje zorganizowaną grupę przestępczą i prosi, aby mu w tym pomóc. Twierdzi, że dzięki temu będzie można zatrzymać przestępców oszukujących starsze osoby i zapobiec utracie oszczędności np. zdeponowanych na bankowej lokacie. Pomoc ma polegać na przekazaniu gotówki lub pozostawieniu pieniędzy we wskazanym miejscu.

Po przekazaniu pieniędzy lub wpłaceniu ich na wskazane przez oszusta konto, wszelki kontakt z przestępcami się urywa. Z reguły wówczas pokrzywdzony orientuje się, że padł ofiarą oszusta.

Oszuści często informują starsze osoby, aby udając się do banku wypłacić pieniądze, nie mówili kasjerom i obsłudze placówek bankowych, w jakim celu to robią. Oszuści starają się przekonać starsze osoby, że pracownicy banków również należą do grupy przestępczej i dlatego nie wolno ich o niczym informować.

Pamiętajmy, że zasada „ograniczonego zaufania” do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci. Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Niespodziewane telefony osób podających się za policjantów, od dawno niewidzianych wnuków, siostrzenic czy kuzynów nie muszą zakończyć się naszą finansową porażką, jeżeli będziemy przestrzegać dwóch podstawowych zasad:

  1. Policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji.
  2. Policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu!

W przygotowanych plakatach oraz ulotkach znajdują się również informacje o „Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa” oraz aplikacji „Moja Komenda”, które wpisują się w ideę programu „Dzielnicowy Bliżej Nas”, zapoczątkowanego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, którego głównym założeniem jest wzmocnienie roli dzielnicowego jako „policjanta pierwszego kontaktu”.

Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa - dzięki której każdy mieszkaniec może przekazywać Policji informację o zagrożeniu bez konieczności wychodzenia z domu. Narzędzie umożliwia obywatelom jeszcze łatwiejszy kontakt z funkcjonariuszami i daje możliwość dbania o bezpieczeństwo w swojej najbliższej okolicy oraz aplikacji mobilnej „Moja Komenda” .

Dzięki bezpłatnej aplikacji „Moja Komenda” każdy  może w szybki sposób znaleźć swojego dzielnicowego oraz najbliższą jednostkę Policji. Jest ona bardzo łatwa w obsłudze. Pozwala jednym kliknięciem ustalić kontakt do swojego dzielnicowego. Wystarczy wpisać adres, aby sprawdzić, który policjant odpowiada za dany rewir. Dzielnicowych możemy wyszukać także po ich imieniu i nazwisku. Aby połączyć się z funkcjonariuszem wystarczy jedno kliknięcie. Wyszukiwarka dzielnicowych działa w trybie offline. Użytkownik nie musi mieć dostępu do Internetu, aby odnaleźć swojego dzielnicowego. „Moja Komenda” dostępna jest na telefony z Android i iOS. Usługa jest bezpłatna.

 KSP/ms

  • Spotkanie z przedstawicielami placówek bankowych w ramach wolskiej kampanii informacyjnej Nie daj się nabrać „na wnuczka” „na policjanta”
  • Spotkanie z przedstawicielami placówek bankowych w ramach wolskiej kampanii informacyjnej Nie daj się nabrać „na wnuczka” „na policjanta”
  • Spotkanie z przedstawicielami placówek bankowych w ramach wolskiej kampanii informacyjnej Nie daj się nabrać „na wnuczka” „na policjanta”