Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Bezpieczna droga z radami SpongeBoba

Data publikacji 02.09.2010

128 dzieci zginęło, a ponad 5 tys. zostało rannych – to tragiczny bilans wypadków z udziałem najmłodszych, do jakich doszło w ubiegłym roku. Wielu z tych zdarzeń można by uniknąć, gdyby odpowiednio wcześniej dorośli pokazali dzieciom, jak należy zachować się podczas jazdy rowerem, w jakich miejscach przechodzić przez jezdnię czy w jaki sposób bezpiecznie podróżować samochodem. Stąd pomysł na kampanię społeczną, której adresatami są przedszkolaki i uczniowie szkół podstawowych. Jej bohaterem jest znana postać z kreskówki - SpongeBob Kanciastoporty. W akcję włączyła się polska Policja.

Początek roku szkolnego to doskonała okazja do tego, by przypomnieć maluchom, jak powinni zachować się na drodze, by bezpiecznie dotrzeć do przedszkola lub szkoły. Dzieci nadal stanowią zbyt dużą grupę wśród ofiar wypadków drogowych. W 2009 roku doszło do ponad 5 tys. wypadków z ich udziałem. W wyniku tych zdarzeń zginęło 128 dzieci, a ponad 5 tys. doznało obrażeń. Zdecydowana większość ofiar wypadków wśród najmłodszych dzieci to pasażerowie pojazdów i piesi.

Nieznajomość przepisów ruchu drogowego i brak umiejętności przewidywania zagrożeń sprawiają, że maluchy swoim zachowaniem często same przyczyniają się do spowodowania wypadków. W 2009 roku dzieci były sprawcami 1593 wypadków drogowych, zginęło w nich 42 dzieci, a 1608 zostało rannych. Główną przyczyną tych zdarzeń było najczęściej nagłe wtargnięcia na jezdnię.

Dzieci uczestniczą też w ruchu drogowym jako kierujący. Największą grupę stanowią tu rowerzyści. W ubiegłym roku dzieci były sprawcami 566 takich wypadków. W zdarzeniach tych zginęło ich 19, a 597 odniosło obrażenia ciała.

Mimo że w porównaniu z latami ubiegłymi zmniejsza się liczba wypadków drogowych z udziałem najmłodszych, statystyki te nadal porażają. Obrazowo można powiedzieć, że w ciągu jednego roku, na skutek nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego i ignorowania podstawowych zasad bezpieczeństwa, kilka szkolnych klas znika z powierzchni Ziemi. Konieczne jest zatem wypracowywanie prawidłowych postaw już wśród najmłodszych. Stąd pomysł na kampanię społeczną z wykorzystaniem popularnego bohatera kreskówki SpongeBoba Kanciastoportego znanego widzom kanału dziecięcego Nickelodeon. Jej celem jest ograniczenie liczby wypadków wśród maluchów w ich drodze do przedszkola i szkoły. "Bezpieczna Droga z Radami SpongeBoba", przez zabawę i interakcję, ma wyrabiać nawyk bezpiecznego zachowania dzieci na drodze. Dziecko poznaje zasady ruchu drogowego, które obowiązują go jako pieszego, rowerzystę, a także jako pasażera.

Błędy popełniane w ruchu drogowym przez najmłodszych często wynikają z etapu ich rozwoju. Młodsze dzieci:
- nie są w stanie podzielić swojej uwagi, koncentrują się tylko na jednej sprawie, rozmowie albo zabawie,
- nie rozumieją zagrożeń występujących w ruchu drogowym,
- mimo że znają niektóre zasady ruchu, nie stosują ich na drodze,
- mają duże trudności ze zlokalizowaniem źródła dźwięku, oceną odległości i prędkości,

Dlatego też mimo popularności tematu, stacja dziecięca Nickelodeon, Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji oraz Ministerstwo Zdrowia wraz z partnerami, magazynem „Mamo to ja” i firmą „Newsoudoor”, postanowiło zorganizować kolejną akcję, której celem jest wyrobienie nawyku bezpiecznego zachowania na drodze.

SpongeBob nie poucza, ale w ciekawy sposób angażuje dzieci i przez zabawę zmusza do myślenia. Dziecko poznaje zasady bezpiecznego zachowania na drodze, odpowiadając na zadane przez SpongeBoba pytania. Odpowiedzi skonstruowane są w dowcipny sposób, dzięki czemu najmłodsi nie tylko uczą się, ale także fantastycznie bawią.

Kampania skłąda się z dwóch etapów: W pierwszym etapie kampanii, w sierpniu, na terenie całego kraju zobaczyć można było billboardy akcji, które angażowały dzieci do myślenia, te młodsze zaś do rozmowy z rodzicem na temat bezpiecznego zachowania na drodze.

Paweł Szkuta Dyrektor Sprzedaży i Marketingu News Outdoor: „Kiedy moje pokolenie było w wieku adresatów akcji Nickelodeona w Polsce było ok. 5 mln. samochodów. Dziś jest ich blisko 20 mln., a zagrożenie, jakie stanowią, jest niewspółmiernie większe niż wtedy. Sam jestem ojcem, dlatego wiem, jak wiele niebezpieczeństw czyha na nieświadome niebezpieczeństw dziecko. Dlatego trzymam kciuki za powodzenia akcji Nickelodeona i innych podobnych przedsięwzięć. Szczególnie tych, w których nauka ma formę zabawy, a w miejsce poważnych autorytetów, pojawiają się tak bliscy dzieciom, znani i lubiani bohaterowie kreskówek. Głęboko wierzę, że podobne inicjatywy nie tylko uczą właściwego zachowania na drodze, ale przede wszystkim kształtują postawy, które być może sprawią, że z małych piechurów i pasażerów wyrosną odpowiedzialni rowerzyści i motorowerzyści, a później świadomi kierowcy”.

Drugi etap kampanii to ponad 50 tys. płyt DVD z programem "Bezpieczna Droga z Radami SpongeBoba", które we wrześniu trafią do wszystkich szkół i przedszkoli w całej Polsce. Na płycie, poza materiałem dydaktycznym, zamieszczono teledysk z piosenką dla dzieci, której treści także promują bezpieczeństwo. Słuchając tej piosenki, ucząc się jej i powtarzając tekst, dzieci w przedszkolach i szkołach będą przyswajały sobie treści związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Chcemy dzięki takim działaniom wyrobić wśród dzieci nawyk zapinania pasów, noszenia odblasków, przechodzenia przez jezdnię w miejscach dozwolonych i na zielonym świetle. Warto dodać, że akcja jest wyjątkowa jeszcze z jednego powodu. Po raz pierwszy w historii Policja wykorzystuje w kampanii społecznej znanego bohatera kreskówek – SpongeBoba.

Bohateram filmu jest Filip, który na co dzień staje przed wieloma wyborami dotyczącymi poruszania się na drodze. W kluczowych momentach filmu dzieci mają możliwość wybrania jednej z trzech wersji tego, co może zrobić Filip. Wybrane odpowiedzi są komentowane przez SpongeBoba, który nie pozostawia wątpliwości co do prawidłowych wyborów. Film jest dowcipny i pouczający jednocześnie. Piosenkę „Ruch drogowy”, skomponował Marek Kościkiewicz, a zaśpiewały ją młodzi artyści w towarzystwie Piotra Kupichy. W teledysku do piosenki udział wziął również TITO - Rafał Kryła, tancerz znany polskim widzom z pierwszej edycji programu You Can Dance.

W trakcie spotkań z Policjantami dzieci otrzymają również naklejki, w tym odblaskowe, ze SpongeBobem, który jest ambasadorem akcji.  W każdej szkole i przedszkolu rozwieszone zostaną interaktywne plakaty akcji, które każdego dnia przypominać będą najmłodszym o podstawowych zasadach zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Plakaty dotrą również do przychodni rejonowych w kraju oraz do wybranych gabinetów pediatrychnych. Akcja wspierana jest również na stronie www.nick.com.pl/rady, gdzie znajdują się gry i zabawy dot. bezpieczeństwa w ruchu drogowym dzieci, jak również filmik i teledysk do piosenki.

„Interakcja z najmłodszymi to najskuteczniejszy i wiarygodny sposób dotarcia do świadomości dziecka, dlatego też zdecydowaliśmy się na tak unikalną formę przekazu. SpongeBob Kanciastoporty, będąc idolem milionów dzieci jest dla nich wiarygodny i nie kojarzy sie z przymusem, dlatego też wierzymy, że potraktują go jak przyjaciela i poprzez zabawę z nim, nabędą nawyk bezpiecznego zachowania w ruchu drogowym, który na codzień strzec będzie ich bezpieczeństwa”- komentuje Marta Szwakopf, szefowa kanału Nickelodoen w Polsce.

„Po raz pierwszy w historii polskiej Policji w tak ciekawy dla dzieci sposób chcemy uczyć je o bezpieczeństwie. Rodzicom, nauczycielom i wychowawcom chcemy dać narzędzie, które w prosty, interaktywny dla malucha sposób pozwolą wybrać mu najlepsze, a co za tym idzie najbezpieczniejsze rozwiązanie. Niewątpliwym atutem jest tu bohater kampanii – znana z kreskówek postać SpongeBoba.” – dodaje mł. insp. Mariusz Sokołowski z Komendy Głównej Policji.

We wrześniu na rynku ukaże sie magazyn „Mamo to ja” z bezpłatnym dodatkiem DVD z filmem i piosenką akcji.

"Popieramy tę kampanię całym sercem. O poważnych sprawach mówi w sposób, który dzieci na pewno zrozumieją, zapamiętają i polubią. Bohaterowie kreskówek są dla maluchów ważnymi postaciami, dzieci chętnie ich naśladują. Skoro SpongeBob będzie teraz uważać na przejściu dla pieszych, wiem, że przedszkolaki (wśród nich moja córka, fanka SpongeBoba) też się tym zainteresują!" - Magdalena Klimkowska, Redaktor Naczelna "Mamo, to ja"

Do najważniejszych zadań Policji ruchu drogowego należy czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie. Każdego dnia, przez całą dobę policjanci patrolują polskie drogi oraz ujawniają sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych. Do bardzo istotnych działań polskiej ,,drogówki” należy również prowadzenie działań z zakresu profilaktyki bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wszystkie inicjatywy edukacyjne, adresowane do najmłodszych uczestników ruchu zasługują na szczególne poparcie. To właśnie młode osoby, które zaczynają samodzielnie poruszać się po drodze, samodzielnie jeździć na rowerze, w przyszłości będą kierowcami pojazdów mechanicznych: samochodów, motocykli. Zależy nam na promowaniu zasad bezpiecznego zachowania dzieci na drogach oraz wpływaniu na świadomość o zagrożeniach.

Nickelodeon
Nickelodeon Polska jest lokalnym oddziałem najpopularniejszego na świecie kanału dziecięcego Nickelodeon. Stacja rozpoczęła nadawanie w Polsce, 10 lipca 2008 roku i jest pierwszym kanałem dziecięcym w portfolio MTV Networks Polska.
Nickelodeon skierowany jest do młodych widzów, a oferta programowa dobrana jest specjalnie do ich wieku i zainteresowań. W ofercie programowej stacji znajdują się popularne kreskówki, takie jak: "Pingwiny z Madagaskaru", "Dora poznaje świat", "SpongeBob Kanciastoporty" oraz seriale młodzieżowe "iCarly", "Darke i Josh" czy „Big Time Rush”.
W Polsce stacja dostępna jest w ofercie Cyfrowego Polsatu i telewizji nowej generacji n oraz wybranych telewizji kablowych, takich jak m. in: Vectra, UPC, Aster, Multimedia i Chopin. Dociera do 2,4mln gospodarstw domowych w kraju.

News Outdoor
News Outdoor Poland jest liderem reklamy zewnętrznej w segmencie Premium. Dysponujemy ogólnopolską siecią nośników w formatach 6x3, 12x3 i 12x4, topowymi lokalizacjami Mega Formatu (ściany i dachy), nośnikami w centrach handlowych, na stacjach benzynowych i na lotniskach.
News Outdoor zawsze chętnie wspierał akcje społeczne, szczególnie te skierowane do dzieci. W zeszłym roku w Polsce było ponad 5 tys. wypadków z udziałem dzieci. I choć dzieci były sprawcami tylko ok. 1/3 z tych zdarzeń, widzimy ogromną potrzebę edukacji najmłodszych w zakresie zasad bezpiecznego udziału w ruchu drogowym. Kształtując odpowiednie postawy u podstaw, mamy szansę nie tylko wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych przez najmłodszych, ale również wychować przyszłych świadomych i odpowiedzialnych uczestników ruchu kołowego.

„Włączając się do akcji staraliśmy się pomóc w jej nagłośnieniu. W tym celu udostępniliśmy nasze najlepsze nośniki reklamowe. Reklama zewnętrzna jest najlepszym medium w dotarciu do uczestników ruchu drogowego, tak małych jak i dorosłych. Mamy nadzieję, że nasz udział pozwoli nagłośnić inicjatywę Nickelodeona wśród najmłodszych odbiorców, ale również zwróci na akcję uwagę dorosłych: rodziców i nauczycieli, którzy dzięki temu, będą mogli zaproponować swym pociechom zabawę, która uczy” - Paweł Szkuta Dyrektor Sprzedaży i Marketingu News Outdoor.

 

mat. KGP

Film Piosenka do pobrania

Pliki do pobrania

Powrót na górę strony